Friday, May 30, 2014

ကြ်န္မ သိတဲ့ ပညာေရး

ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ေတြမွာ ေကာင္းတာနဲ႔ ဆိုးတာ အစဥ္အျမဲ ဒြန္႔တြဲေနလိမ့္မယ္လို႔ ကြ်န္မ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ေကာင္းကြက္ေတြ အမ်ားၾကီး ရွိႏိုင္သလို ကြ်န္မတို႔ မျမင္လိုက္တဲ့ လစ္ဟာေနတဲ့ အခ်က္ေတြလည္း ရွိေနမွာမလြဲပါဘူး။ ေလာေလာဆယ္မွာ ကြ်န္မ လက္ရွိ ေနထိုင္ေနတဲ့ စကာၤပူႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ေတြထဲက အေၾကာင္းအရာေလး တစ္ခုကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ကြ်န္မႏွစ္သက္မိတဲ့ ေကာင္းကြက္ကေလး တစ္ခု ဆိုပါေတာ့…

ေျပာရရင္ စကာၤပူရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ကို ၾကိဳက္တဲ့မိဘေတြ ရွိသလို ကေလးအတြက္ စိတ္ဖိစီးမွဳမ်ားလြန္းတယ္ ကေလးေရာ မိဘပါ ပင္ပန္းရတယ္ဆိုျပီး မႏွစ္သက္တဲ့ မိဘေတြလည္း အေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါဟာလည္း ဘယ္သူ႔ဖက္ကမွ မမွားပါဘူး…။ စာလိုက္ႏိုင္တဲ့ကေလးေတြအတြက္ တစ္တန္းျပီး တစ္တန္း သက္ေတာင့္သက္သာ ျဖတ္ေက်ာ္သြားႏိုင္ေပမဲ့ စာမလိုက္ႏိုင္တဲ့သူေတြအတြက္ကေတာ့ ကေလးနဲ႔ မိဘေတြဟာ စိတ္ေရာ လူေရာ ပင္ပန္းၾကရပါတယ္။ ဒါကလည္း ဒီစကာၤပူႏိုင္ငံမွာမွ မဟုတ္… ဘယ္ေနရာ ဘယ္ေဒသမွာမဆို ၾကံဳေတြ႔ရမဲ့ အေျခခံသေဘာတရားပါ။

ကြ်န္မ သားကို စကာၤပူမွာ Kindergarten 1 ကေန စျပီး ေက်ာင္းထားခဲ့ပါတယ္။ Kindergarten ႏွစ္တန္း (K1 & K2) ၊ Primary ေျခာက္တန္း (Primary 1 to Primary 6) နဲ႔ အခုဆို Secondary မွာ သံုးတန္း (Secondary 1, 2 3) တက္ျပီးပါျပီ…။ ဒီႏွစ္ Secondary 4 စ တက္ပါတယ္။ သားအတြက္ကေတာ့ တစ္တန္းျပီး တစ္တန္းကို ေအးေအးသက္သာပဲ ေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အင္မတန္ ဥာဏ္ေကာင္းေသာ္လည္း ကြ်န္မ လိုခ်င္သလို (သို႔) ကြ်န္မ လိုခ်င္သေလာက္ ဖိဖိစီးစီးနဲ႔ အားထုတ္ ၾကိဳးစားတာမ်ိဳးေတာ့ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ေယာက်္ားေလးပီပီ သက္ေတာင့္သက္သာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးနဲ႔ အရာရာမွာ စိတ္ေအးလက္ေအးပါပဲ။ အတန္းထဲမွာ အေတာ္ဆံုး ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ မျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း စာေတာ္တဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္စုထဲေတာ့ ႏွစ္တိုင္း ပါခဲ့ပါတယ္။ တခါတခါေတာ့လည္း ကြ်န္မ ေနာင္တရမိပါတယ္။ သူ႔ဘ၀မွာ ပညာသင္ရမဲ့ ႏွစ္ေတြ ေတာ္ေတာ္က်န္ေသးတာေၾကာင့္ အတန္းငယ္တုန္းမွာ သက္သက္သာသာ ေနပါေစဆိုျပီး လႊတ္ထားခဲ့တာ၊ အျခားေသာ မိဘေတြလို စာမွ စာ… တစာစာ အတင္း မတြန္းခဲ့တာေတြေၾကာင့္ ကေလးက ေပါ့ေပါ့ေလး ေနတာ အက်င့္ပါသြားေလသလားပါပဲ။

ေျပာျပခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းကို စပါ့မယ္။
ျပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္က သား Secondary 3 တက္ရပါတယ္။ Secondary 1 နဲ႔ Secondary 2 ႏွစ္တန္းကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ေပါ့ပါးပါတယ္။ စာေတြလည္း သိပ္မမ်ား၊ သိပ္လည္း မခက္ပါဘူး။ က်ဴရွင္လည္း မလိုခဲ့ပါဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ Secondary 3 ေရာက္လာပါတယ္။ ကိုယ္ အထူးျပဳခ်င္တဲ့ ဘာသာေတြ ေရြးရပါတယ္။ မလိုခ်င္တာေတြလည္း ျဖဳတ္ခဲ့လို႔ရပါတယ္။ သားကေတာ့ ဆရာ၀န္လုပ္ရမွာစိုးလို႔ ထင္ပါရဲ႕ Biology နဲ႔ Geography ႏွစ္ဘာသာ ျဖဳတ္ခဲ့ပါတယ္။ သူကိုယ္တိုင္ ေလ့လာက်က္မွတ္ရမွာမို႔ သူ ဆႏၵရွိတဲ့ ဘာသာကို ယူေစျပီး မလိုခ်င္တာကို ခ်န္ထားခြင့္ ေပးရပါတယ္။ သူတို႔ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီးကိုယ္တိုင္က ကေလးေတြ ဘာသာေရြးခါနီးမွာ မိဘေတြ အားလံုးကို ေခၚျပီး ကေလး စိတ္တိုင္းက် ဘာသာေရြးပါေစ… မိဘေတြက တားဆီးတာ.. ကိုယ့္ စိတ္ၾကိဳက္ အာဏာသံုးျပီး ေရြးခိုင္းေစတာမ်ိဳး မလုပ္ဖို႔ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ မွာၾကားပါတယ္။ မိခင္တစ္ေယာက္ပီပီ Biology ကို ျဖဳတ္လိုက္တာ သိပ္မႏွစ္သက္လွေပမဲ့ Maths ကို မယူမေနရ တစ္ဘာသာအျပင္ ေနာက္တစ္ဘာသာ ျဖစ္တဲ့ Advanced Maths ကို သားေရြးခ်ယ္လိုက္တဲ့အတြက္ ကြ်န္မ ေက်နပ္လိုက္ပါတယ္။

Secondary 3 ရဲ႕ ပထမ တစ္လ ႏွစ္လ ကေတာ့ သူတို႔အေခၚ (Honeymoon Period) တကယ့္ကို ပ်ားရည္ဆမ္း ကာလေတြပါ။ အတန္းအသစ္၊ ဘာသာရပ္ အသစ္၊ ဆရာ ဆရာမ အသစ္ေတြနဲ႔ Orientation လုပ္ရတာ၊ Overseas Trip ေတြ သြားရတာ၊ ျပန္လာေတာ့လည္း အဲဒီခရီးေတြက ပါလာတဲ့ ပစၥည္းေတြကို ေရာင္းခ်တဲ့ ရန္ပံုေငြေစ်းေရာင္းပြဲေတြ ျပင္ဆင္ရ စီစဥ္ရနဲ႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးၾကီးေပါ့။ ဒီလိုနဲ႔ Mid Term Test ကို ေရာက္လာပါတယ္။ သင္ရိုးအသစ္ေတြနဲ႔ သိပ္အသားမက်ေသးတာက တစ္ေၾကာင္း၊ အရင္ႏွစ္ေတြကလိုပဲ ေပါ့ေပါ့ေလးပဲ ေနခဲ့တာက တစ္ေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ အဲဒီ စာေမးပြဲမွာ Maths ႏွစ္ဘာသာနဲ႔ Physics မွာ သားဟာ ေအာင္မွတ္ပဲ ရပါတယ္။ သူတို႔ Secondary 3 Cohort တစ္ခုလံုး အမွတ္နည္းၾကတယ္၊ က်တဲ့သူေတြလည္း အမ်ားၾကီးပဲ ဆိုေပမဲ့ သူ႔ ေက်ာင္းသားဘ၀တေလ်ာက္မွာ တစ္ခါမွ အဲဒီေလာက္ အမွတ္မနည္းဖူးတာေၾကာင့္ သူလည္း ေတာ္ေတာ္ေလး မ်က္စိ မ်က္ႏွာပ်က္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး အဲဒီစာေမးပြဲက အမွတ္ေတြက ႏွစ္ကုန္မွာ ေျဖရမဲ့ အတန္းတင္စာေမးပြဲၾကီးမွာ ၃၀ ရာခိုင္ႏွဳန္း ယူမွာပါ။

စကားစပ္လို႔ ေျပာျပရရင္ ဒီမွာက တစ္တန္းကို စာေမးပြဲ သံုးၾကိမ္စစ္ေလ့ရွိပါတယ္။ Mid Term စာေမးပြဲက အမွတ္ ရဲ႕ ၃၀ ရာခိုင္ႏွဳန္း၊ ေနာက္ ႏွစ္လေလာက္အၾကာမွာ တစ္ၾကိမ္ စစ္တဲ့ စာေမးပြဲနဲ႔ Course Work ႏွစ္ခုေပါင္း ရမွတ္ရဲ႕ ၂၀ ရာခိုင္ႏွဳန္နဲ႔ စာေမးပြဲၾကီးက ရမွတ္ရဲ႕ ၅၀ ရာခိုင္ႏွဳန္းကို အခ်ိဳးက် တြက္ျပီး အတန္းတင္ေပးတဲ့ စနစ္ပါ။

ဒီေတာ့ Mid Term မွာ သံုးဘာသာ အမွတ္နည္းတဲ့ သား စိတ္ပူတာလည္း မဆန္းပါဘူး။ ကြ်န္မကေတာ့ သား အမွတ္ေတြအတြက္ အေတာ္ေလး စိတ္ပ်က္ေပမဲ့ ကိုယ့္စိတ္ကို ကိုယ္ေလ်ာ့ျပီး ဆူဆူပူပူ မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။ အတန္းၾကီးလာတာနဲ႔ အမွ် စာေမးပြဲေတြဟာ အရင္ကလို ေပါ့ေပါ့ေလး သေဘာထားလို႔ မရေတာ့ေၾကာင္း သား နားလည္ေအာင္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ပဲေျပာျပျပီး ေနာက္ကို ဒီ့ထက္ပိုၾကိဳးစားဖို႔နဲ႔ က်ဴရွင္လိုရင္ စီစဥ္ေပးမယ္လို႔ပဲ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ကြ်န္မကသာ အျပစ္မတင္ပဲ အဲဒီလို ေအးေအးသက္သာ ေျပာခဲ့ေပမဲ့ သူတို႔ေက်ာင္းက သူတို႔ကို အျပစ္ေပးပါတယ္။ သူတို႔ အျပစ္ေပးပံုက ဒီလိုပါ။

သူတို႔ေက်ာင္းက သူ႔လိုပဲ အမွတ္နည္းသြားတဲ့ကေလးေတြ အားလံုး သူတို႔ အမွတ္နည္းတဲ့ဘာသာရပ္ တစ္ခုခ်င္းစီအတြက္ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ဆရာ ဆရာမေတြဆီကို စာေရးရပါတယ္။ ဘယ္လိုေရးရတာလဲ ဆိုေတာ့… သူတို႔ဟာ ဒီဘာသာမွာ ေကာင္းေကာင္းမၾကိဳးစားခဲ့လို႔ အခုလို အမွတ္ေတြ နည္းခဲ့တယ္၊ ေနာက္ စာေမးပြဲမွာ အခုလို အမွတ္မနည္းေအာင္ ဘယ္လိုေတြ ျပင္ဆင္ပါ့မယ္၊ ဘယ္လိုေတြ ေလ့လာပါ့မယ္၊ ဘယ္လိုေတြ ၾကိဳးစားအားထုတ္ပါ့မယ္ ဆိုတဲ့အေၾကာင္း၊ သူတို႔ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္ေတြကို ကိုယ္တိုင္ စဥ္းစဥ္းစားစားနဲ႔ ထုတ္ေဖၚ ေျပာဆိုျပျပီး ကိုယ္တိုင္ ၀န္ခံခ်က္ေရးရတာမ်ိဳးပါ။ အဲဒီလို ေရးျပီးတဲ့အခါမွာလည္း ေအာက္မွာ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္ ကတိျပဳတဲ့ အေနနဲ႔ လက္မွတ္ထိုးရပါတယ္။ သားက သံုးဘာသာ အမွတ္နည္းေတာ့ သံုးရြက္ ေရးရတာေပါ့။ သားက အဲဒီစာေတြ ေရးျပီး ခပ္မွိန္မွိန္မ်က္ႏွာေပးနဲ႔႔ ကြ်န္မကို လာျပပါတယ္။ ရုတ္တရက္ ကြ်န္မက ဘာမွန္းမသိပဲ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္နဲ႔ ဘာေတြပါလိမ့္… လို႔ ထိတ္ကနဲ ျဖစ္သြားပါေသးတယ္။ ေနာက္မွ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သေဘာေပါက္ျပီး ျပံဳးႏိုင္လာပါတယ္။

ၾကည့္ပါအံုး… ၁၅ ႏွစ္အရြယ္ ေက်ာင္းသားေလးကို လူၾကီးတစ္ေယာက္လို သေဘာထားျပီး သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ ေလ့လာဆန္းစစ္ခိုင္းတာ၊ ပါးပါးေလးနဲ႔ ၀န္ခံကတိျပဳျပီး ခ်ဳပ္ကိုင္လိုက္တာ၊ ေနာက္ကို ဒီလို မျဖစ္ရေအာင္ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ သိဖို႔ အတြက္ ေပးလိုက္တဲ့ အျပစ္က ဘယ္ေလာက္ ပညာသားပါျပီး လွပသလဲ လို႔။ အရြြယ္ေရာက္စျပဳလာျပီျဖစ္တဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္ကို ၾကိမ္းေမာင္း မာန္မဲတာေတြ၊ ဆူဆူပူပူေတြ လုပ္ျပီး အတင္းအက်ပ္ ေစခိုင္းတာထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ ထိေရာက္တဲ့ အျပစ္ေပးနည္းေလးမို႔ ကြ်န္မ တကယ္ပဲ သေဘာက်မိပါတယ္။

လူတစ္ဦးခ်င္း တစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ ဘ၀ေတြမွာ အဓိကက်တာက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သိဖို႔ပါပဲ။ ကိုယ္ ဘာလဲ ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ သိဖို႔၊ ကိုယ့္အေျခအေနနဲ႔ ကိုယ့္ေနရာကို ကိုယ္တိုင္ သိဖို႔၊ ကိုယ္ ဘာလိုအပ္တယ္ ကိုုယ္ ဘာလိုခ်င္တယ္ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ သိဖို႔၊ ကိုယ့္ေရွ႕ခရီးကို ဘယ္လိုဆက္ေလွ်ာက္ရမယ္၊ ဒီအတြက္ ဘယ္လိုမ်ိဳး ျပင္ဆင္မွဳေတြ၊ ၾကိဳးစားအားထုတ္မွဳေတြ ျပဳလုပ္ရမယ္၊ ဘာေတြေဆာင္လို႔ ဘာေတြေရွာင္ရမယ္ ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ သိဖို႔က မရွိမျဖစ္ အေရးၾကီးတာပါ။ အဲဒီလိုေတြ သိနားလည္ေစဖို႔အတြက္ ေလ့က်င့္ေပးတဲ့ အေျခခံ နည္းစနစ္တစ္ခု၊ ဘ၀နဲ႔ယွဥ္လိုက္ရင္ မေျပာပေလာက္တဲ့ကိစၥ ခပ္ေသးေသးတစ္ခုသာ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကေလးေတြရဲ႕ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးနဲ႔ သူတို႔ေတြရဲ႕ အသိစိတ္ဓါတ္ကို အလင္းဖြင့္ေပးတဲ့ အေၾကာင္းေလး၊ ျပီးေတာ့ ကြ်န္မ စိတ္ထဲ တကယ္ ႏွစ္ျခိဳက္ သေဘာက်မိတာေလးမို႔ သိသိမွတ္မွတ္ထားျပီး ဒီစာကို ေရးပါတယ္။

သက္ေ၀
၅ မတ္ ၂၀၁၄

(100% Magazine Volume 1, No. 2 တြင္ ေဖၚျပျပီး ျဖစ္သည္)

1 comment:

  1. Dear ama thet wai
    I like your post and especially interested about your idea for your son's education in singapore. I have a son who is now going to be primary 1.
    can i get your phone number to listen your view regarding about singapore education system ?
    thanks for your blog..
    Best regards,
    esther 9477 6996
    ksoethwe@gmil.com

    ReplyDelete

အမွတ္တရ ေရးခဲ့ပါ...